کمپرسورهای رفت و برگشتی

کمپرسورهای رفت و برگشتی نوعی از کمپرسورهای جابه جایی مثبت محسوب می شوند که در آن ها هوا در سیلندر از طریق حرکت رفت و برگشتی پیستون فشرده می شود. کمپرسورهای پیستونی از جمله قدیمی ترین کمپرسورها می باشند که در حال حاضر از جایگاه ویژه ای در میان کمپرسور های با ابعاد کوچک و متوسط برخوردار می باشد. این نوع کمپرسور عملکردی همانند تلمبه دوچرخه دارد. کمپرسورهای پیستونی از نظر میزان استفاده در صنایع، نسبت به دیگر کمپرسورها برتری دارد

کمپرسور پرتابل دیزلی یا کمپرسورهای قابل حمل

کمپرسور پرتابل دیزلی یا کمپرسورهای قابل حمل یکی از انواع کمپرسورهای باد هستند که می‌توان آن‌ها را به راحتی جابه‌جا کرده و در موارد گوناگون مورد استفاده قرار داد. مزیت اصلی این کمپرسورها امکان استفاده در مکان‌هایی است که دسترسی به برق وجود ندارد. مانند جاده‌ها و معادن. به همین خاطر است که بیشتر کمپرسورهای دیزلی به صورت پرتابل و قابل حرکت طراحی می‌شوند.

در این نوع از کمپرسورها وظیفه تامین نیروی مورد نیاز کمپرسور بر عهده یک موتور احتراق داخلی می‌باشد بدین صورت که این موتورها دقیقا مانند موتور خودرو عمل کرده و نیروی حاصل از احتراق را به نیروی دورانی مورد نیاز کمپرسور تبدیل می‌کنند.

یک پمپ باد پرتابل قابل حمل می‌بایست با قدرت و قابل اطمینان باشد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کمپرسورهای دیزلی به صورت پرتابل و قابل حرکت طراحی می‌شوند از این رو اغلب در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند در نتیجه در معرض گرد و غبار هستند. بنابراین وجود فیلترهای هوای با کیفیت در آن‌ها امری ضروری است. علاوه بر این، کمپرسورهای باد پرتابل می‌بایست قابلیت کار در هر نوع شرایطی از جمله هوای بسیار سرد، مرطوب و یا ارتفاعات زیاد را داشته باشند.